Om handledning
Om handledning
Varför är handledning nödvändigt och vad är egentligen processhandledning?
Handledning inom psykosocialt arbete är alltid process handledning. Inom denna ram finns självklart inslag av metodhandledning, ärendehandledning och teori.
Handledningens syfte är att hjälpa socialarbetaren att bibehålla och utveckla sin yrkesskicklighet.
Socialarbetaren är verktyget
Socialt arbete kan röra sig över många fält och arbetet är svårt men också spännande och många gånger överraskande.
Det är socialarbetaren själv som är det viktigaste verktyget. Det är alltid i relationen som möjligheten till förändring uppstår.
Relationen är faktiskt allt.
Det primära uppdraget
För att inte skapa osäkerhet i mötet mellan socialarbetaren och klienten måste målet med kontakten vara klart. Både för klienten och för socialarbetaren.
Frågan att ställa sig är helt enkelt, vad är det jag förväntas göra?
Och i vilket sammanhang?
Det brukar kallas för det primära uppdraget.
Och den sekundära processen
Nästa sak att fråga sig är hur skall jag kunna utföra detta?
Vilka verktyg har jag och vilka behöver jag?
Det brukar kallas den sekundära processen.
Isomorfi
Ett viktigt mål i handledning är att hjälpa socialarbetaren att förstå sig själv, sina motiv, sin drivkraft oavsett om de är medvetna eller omedvetna. Här undersöks hinder och möjligheter hos socialarbetaren och den omgivande kontexten.
Allt detta inom ramen för organisationens övergripande mål och isomorfi, lagstiftningen och vår yrkesetik.
Handledarens roll är att skapa en miljö där det på ett respektfullt sätt finns möjlighet till ta upp ovannämnda frågor, i syfte att utveckla yrkesrollen.
Ett annat sätt att säga det är att centrala teman i handledning är struktur och process, gruppdynamiska processer, relationsaspekter, organisationsperspektiv och etiska frågor.